گروه سیاسی: رئیس ستاد انتخابات کشور از تایید اجرای رایانه‌ای 3 مرحله از انتخابات توسط شورای نگهبان و وزارت کشور خبر داد

گردهمایی توجیهی و آموزشی مجریان دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در استان‌های فارس، بوشهر، کرمان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد صبح دیروز با حضور کامران دانشجو معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور، در شیراز برگزار شد.

کامران دانشجو در سخنانی اظهار داشت: همه از مجریان و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات توقع رعایت قانون دارند، در حالی که قانون باید از طرف همه دست‌اندرکاران انتخابات اعم از شخصیت‌ها، داوطلبان، هواداران، رسانه‌ها، ستادهای انتخاباتی و مسئولان اجرایی و نظارتی رعایت شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: به‌عنوان مجری برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی رئیس‌جمهوری دهم ایران اسلامی است، بلکه با کنار گذاشتن گرایش و سلایق جناحی، امانتدار رای مردم هستیم و صیانت از آرای مردم وظیفه ماست.

وی با تاکید بر لزوم حاکمیت اخلاق در مراحل مختلف انتخابات خاطرنشان کرد: انتخابات یکی از بهترین عرصه‌های بروز اخلاق حسنه برای مجریان، کاندیداها، ستادها و هواداران و رسانه‌هاست. وقتی کسی در تبلیغات انتخابات رعایت اخلاق نمی‌کند، چگونه ممکن است کشور را در اختیار او قرار داد؟

دانشجو با بیان اینکه انتخابات بدون رقابت معنا نمی‌دهد بر ضرورت رقابت مبتنی بر اخلاق اسلامی تاکید کرد و گفت: وظیفه داریم فضایی را برای کاندیداها و داوطلبان فراهم کنیم که به راحتی بتوانند برنامه‌ها و نظرات و یا انتقادات خود را برای مردم طرح کنند و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع این امر شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: وظیفه وزارت کشور برگزاری کامل یک انتخابات بی‌عیب و نقص و قانون‌مدار است، اما راهبرد وزارت کشور مشارکت حداکثری مردم است.

وی همچنین با بیان اینکه مشارکت حداکثری به رقابت سالم نیازمند است، خاطرنشان کرد: ما در راهپیمایی‌ها حضور نمادین داریم اما این حضور در پای صندوق‌های رای به حضور کمی برای دنیا تبدیل می‌شود و دنیا راحت‌تر پیام آن را درک می‌کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه به باید و نبایدهای برپایی انتخابات در یک نظام اسلامی اشاره کرد و افزود: رعایت قانون، رعایت مصالح عمومی و منافع ملی در موضع‌گیری‌ها، نظارت دقیق کاندیداها بر عملکرد ستادها، رعایت انصاف و اعتدال در تبلیغات، رعایت صداقت و امانتداری در گزارش‌های اداری و خبری، رعایت اصل بی‌طرفی، مسئولیت‌پذیری و دعوت به مشارکت حداکثری بایدهای انتخابات هستند که همه دست‌اندرکاران موظف به توجه آنها هستند.

دانشجو اذعان کرد: از مطبوعات خواهش می‌کنم که تیترهایی بزنند که امید به آینده را در مردم افزایش دهد. پرهیز از تخریب چهره نظام و شخصیت کاندیداها، پرهیز از تحریک احساسات قومی و منطقه‌ای، پرهیز از بی‌اثر نشان دادن جایگاه انتخابات و پرهیز از موضع‌گیری‌های منجر به بی‌اعتمادی در جامعه از بایدهای مهم انتخابات در نظام اسلامی است.

اجرای رایانه‌ای انتخابات

به گزارش ایسنا رئیس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران نیز گفت: برگزاری رایانه‌ای انتخابات تا 3 مرحله به تایید و امضای کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان رسیده است و امضای نهایی اینجانب و آقای کدخدایی از شورای نگهبان این هفته انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول مسیر تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های لازم را برای انتخابات بعدی آماده کنیم افزود: در این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تا 3 مرحله به شکل رایانه‌ای برگزار می‌شود. در مرحله نخست از 15روز پیش از زمان ثبت نام، سایتی را آماده می‌کنیم که تمامی امکانات و اطلاعات را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و فرم‌های لازم برای ثبت‌نام روی آن قرار می‌گیرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور بیان داشت: از‌آنجا که قانون تصریح دارد که داوطلب برای ثبت نام حتما باید به وزارت کشور مراجعه کند، بنابراین فرم‌های لازم برای سهولت در تکمیل آنها روی سایت یاد شده قرار می‌گیرد تا پس از تنظیم به همراه دیگر مدارک به وزارت کشور تحویل دهند.

دانشجو ادامه داد: ثبت شماره ملی با تجهیز همه شعبه اخذ رای به دستگاه بارکدخوان به هنگام اخذ رای صورت می‌گیرد تا اشتباهات کاهش یافته، امکان تفکیک آمار ریزتر مثل جنسیت و سن رای دهندگان و محل اخذ رای فراهم شود و افراد نتوانند 2بار رای دهند.

وی خاطرنشان کرد: تجمیع آرا هم رایانه‌ای صورت می‌گیرد که نرم‌افزار آن به تایید کارشناسان شورای نگهبان و وزارت کشور رسیده است؛ هرچند شمارش آرا در شعب اخذ رای به‌صورت دستی انجام می‌شود.

زمان تبلیغات

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سؤالی درباره نحوه فعالیت تبلیغاتی کاندیداها نیز گفت: کاندیداها پس از اعلام اسامی از سوی وزارت کشور از روز نخست تا 20 خرداد ماه امکان تبلیغات قانونی دارند، اما این به این معنا نیست که داوطلبان امکان طرح دیدگاه‌های خود در نقاط مختلف کشور را ندارند.

دانشجو افزود: هرکس قصد سخنرانی در هرجایی از کشور را دارد، باید طبق قانون عمومی مجوز لازم را کسب و از این حق استفاده کند و طبق دستور ریاست‌جمهوری هیچ‌کس نمی‌تواند ممنوعیتی برای آن ایجاد کند. آنچه در قانون پیش از مهلت قانونی منع شده و امکان انجام آن وجود ندارد، نصب تراکت، بنر و پوستر توسط ستادهای انتخاباتی داوطلبان است.

وی درباره امکان سخنرانی نامزدها در دانشگاه‌ها نیز گفت: در هر دانشگاهی هیاتی 3 نفره وجود دارد که طبق قانون مسئول صدور مجوز است؛ بنابراین به تمامی دانشگاه‌ها توصیه می‌کنیم که مجوز لازم را برای سخنرانی داوطلبان صادر کنند.

دانشجو تعداد واجدان شرایط شرکت در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری را 46 میلیون و 200 هزار نفر اعلام واظهار کرد: متولدین 22 خردادماه سال 1370 به قبل می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

کد خبر 78248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز